Ваш браузер устарел.

Для того, чтобы использовать все возможности сайта, загрузите и установите один из этих браузеров.

скрыть

Article

  • Title

    PERFORMANCE CHARACTERISTICS OF THE LEVER-VAN SHOCK ABSORBER WITH THE HINGE-LEVER CONTROL MECHANISM

  • Authors

    Sydorenko Igor I.
    Prokopovich Igor V.
    Dmitrieva S.
    Korolkova M.
    Kovban S.

  • Subject

    MACHINE BUILDING. PROCESS METALLURGY. MATERIALS SCIENCE

  • Year 2020
    Issue 3(62)
    UDC 62-531.7
    DOI 10.15276/opu.3.62.2020.05
    Pages 39-47
  • Abstract

    The article presents a fundamentally new example of a passive lever-blade shock absorber with an articulated lever mechanism for controlling its operating characteristic, the use of which is effective as part of the torsion bar suspension of a tracked vehicle. The efficiency of the presented device is significantly increased by scientifically substantiated expansion of its mechanical structure with an additional controlling mechanical structure in the form of a pivot-lever mechanism. The developed structural scheme and the corresponding generalized mathematical model of the proposed device are presented. Based on the developed generalized mathematical model, analytical studies have been carried out, on the basis of which mathematical expressions have been obtained that describe the functional interaction between the constituent elements of the proposed lever-blade damper and their influence on the type of working characteristics that is realized in this case. A comparative analysis of the obtained performance with the performance that can be implemented using existing lever-blade shock absorbers is carried out. It was found that the proposed device is able to realize working characteristics that cannot be realized using known samples of passive lever-blade and lever-piston shock absorbers. The basic geometric parameters of both the main mechanical structure of the proposed device and the additional mechanical control structure, the variation of which allows reproducing the target (needed under certain conditions) working characteristics, are highlighted and substantiated. The directions and prospects of further research are given, which make it possible to increase the efficiency of the lever-paddle shock absorber with the articulated-lever control mechanism.

  • Keywords lever-paddle shock absorber, torsion bar suspension, control mechanism, working diagrams, performance characteristics
  • Viewed: 181 Dowloaded: 8
  • Download Article
  • References

    Література

    1. Дущенко В.В., Агапов О.Н. Особливості розрахунку торсіонної підвіски транспортних засобів. Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Автомобіле- та тракторобудування. 2014. № 10 (1053). С. 111–120.

    2. Дущенко В.В. Питання удосконалення методології аналізу та синтезу систем підресорювання військових гусеничних і колісних машин. Військово-технічний збірник. 2012. № 1. С. 26–32.

    3. Анісімов В.Ф., Зегер М.С. Удосконалення гідросистеми ходової частини гусеничних тракторів. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2011. № 1. С. 129–134.

    4. Дмитриев А.А., Чобиток В.А., Тельминов А.В. Теория и расчёт нелинейных систем подрессори-вания гусеничных машин. М. : Машиностроение, 2006. 208 с.

    5. Котиев Г.О., Смирнов А.А., Шилкин В.П. Исследование рабочих процессов в пневмогидравли-ческих устройствах систем подрессоривания гусеничных машин. М. : Изд-во МГТУ им. Н.Э. Ба-умана, 2001. 80 с.

    6. Острецов А.В., Устименко А.С. Оценка эффективности работы амортизаторов на автомобиле. Грузовик &. 2012. № 11.

    7. Елисеев С.В., Ковыршин С.В., Паршута Е.А. Некоторые вопросы теории виброизоляции. Обос-нование структурных подходов. Математическое моделирование, системный анализ. 2013. № 3(89). С. 121–127.

    8. Узунов О.В., Ночніченко І.В., Галецький О.С. Уточнення коефіцієнту витрати для гідравлічних дроселів клапанно-дросельних груп. Вісник НТУУ «КПІ». Серiя машинобудування. 2014. № 3. С. 169–174.

    9. D’Alessandro V., Montelpare S., Ricci R., Zoppia A. Fluid–dynamic analysis of a multi–blade gravity damper. International Journal of Mechanical Sciences. 2018. Vol. 135. P. 14–22.

    10. Michalowski B., Rybak P., Wysocki J. Numerical and experimental tests of suspension elements. AIP Conference Proceedings. 04 march 2019. Vol. 2078.

    11. Сидоренко И. Пассивные виброизолирующие устройства с элементами активных систем: моно-гр. Saarbrücken : LAP LAMBERT Academic Publishing GmbH & Co., 2011. 296 с.

    12. Сидоренко І.І. Теоретичне визначення характеристики гідравличного релаксаційного амортиза-тора з розширеною механічною структурою. Вибрации в технике и технологиях. 2014. № 3(75). С. 94–101.

    13. Сидоренко І.І., Робу С.І., Волков В.П. Робоча діаграма і характеристика гідравлічного релакса-ційного амортизатора з розширеною механічною структурою. Автомобильный транспорт. 2014. Вып. 35. С. 60–67.

    14. Sydorenk I.I., Zhang Yi Heng. (2015). Synthesis of lever-blade dampers with enhanced mechanical structure. Праці Одеського політехнічного університету. 2015. 1 (45). С. 15–20. DOI: 10.15276/opu.1.45.2015.04.

    References

    1. Dushchenko, V.V., & Agapov, O.N. (2014). Features of calculation of a torsion suspension bracket of vehicles. Bulletin of NTU “KhPI”. Series: Car and tractor construction, 10 (1053), 111–120.

    2. Dushchenko, V.V. (2012). Issues of improving the methodology of analysis and synthesis of suspension systems of military tracked and wheeled vehicles. Military-technical collection, 1, 26–32.

    3. Anisimov, V.F., & Zeger, M.S. (2011). Improvement of the hydraulic system of the running gear of tracked tractors. Bulletin of Vinnytsia Polytechnic Institute, 1, 129–134.

    4. Dmitriev, A.A., Chobitok, V.A., & Telminov, A.V. (2006). Theory and calculation of nonlinear suspension systems of caterpillar machines. Moscow: Mashinostroenie.

    5. Kotiev, G.O., Smirnov, A.A., & Shilkin, V.P. (2001). Research of work processes in pneumohydraulic devices of crawler vehicle suspension systems. Moscow: Publishing house of MSTU im. N.E.Bauman.

    6. Ostretsov, A.V., & Ustimenko, A.S. (2012). Evaluation of the effectiveness of shock absorbers on a car. Truck &, 11.

    7. Eliseev, S.V., Kovyrshin, S.V., & Parshuta, E.A. (2013). Some questions of the theory of vibration isolation. Substantiation of structural approaches. Mathematical modeling, system analysis, 3 (89), 121–127.

    8. Uzunov, O.V., Nochnichenko, I.V., & Galetsky, O.S. (2014). Clarification of the flow rate for hydraulic throttles of valve-throttle groups. Bulletin of NTUU “KPI”. Mechanical engineering series, 3, 169–174.

    9. D’Alessandro, V., Montelpare, S., Ricci, R., & Zoppia, A. (2018). Fluid–dynamic analysis of a multi–blade gravity damper. International Journal of Mechanical Sciences, 135, 14–22.

    10. Michalowski, B., Rybak, P., & Wysocki, J. (2019). Numerical and experimental tests of suspension el-ements. AIP Conference Proceedings, 04 march 2019, Vol. 2078.

    11. Sidorenko, I. (2011). Passive vibration-isolating devices with elements of active systems: monograph. Saarbrücken: LAP LAMBERT Academic Publishing GmbH & Co.

    12. Sidorenko, I.I. (2014). Theoretical determination of the characteristics of a hydraulic relaxation shock absorber with an extended mechanical structure. Vibrations in engineering and technology, 3 (75), 94–101.

    13. Sidorenko, I.I., Robu, S.I., & Volkov, V.P. (2014). Operating diagram and characteristics of the hydraulic relaxation shock absorber with extended mechanical structure. Road transport, 35, 60–67.

    14. Sydorenk, I.I., & Zhang, Yi Heng. (2015). Synthesis of lever-blade dampers with enhanced mechanical structure. Odes’kyi Politechnichnyi Universytet. Pratsi, 1 (45), 15–20. DOI: 10.15276/opu.1.45.2015.04.

  • Creative Commons License by Author(s)