Класифікація проектів захисту об’єктів морської критичної інфраструктури
DOI:
https://doi.org/10.15276/opu.3.59.2019.11Ключові слова:
морська критична інфраструктура, класифікація проектів захисту, системний підхід, програма проектівАнотація
Україна є морською державою з активно працюючою інфраструктурою водного транспорту. До її складу входять морські транспортні шляхи у морських територіальних водах держави та внутрішні водні шляхи, морські та річкові порти, суднобудівні та судноремонтні заводи, магістральні морські трубопроводи тощо. Згідно законодавству вказані об’єкти відносяться до об’єктів критичної інфраструктури держави і підлягають захисту. На цей час питання управління проектами розробки і створення систем захисту об’єктів морської критичної інфраструктури від сучасного комплексу загроз їх функціонуванню знаходиться на початковій стадії свого становлення. Це робить актуальним наукове завдання розробки класифікації таких проектів, що створило б теоретичну основу для подальших досліджень у напрямку проектного менеджменту та для побудови високоефективних систем захисту таких об’єктів. У статті запропоновано у якості базових ознак класифікації використовувати приналежність об’єктів морської критичної інфраструктури до точкових, площинних та протяжних, що утворює програму базових проектів захисту таких об’єктів і забезпечує їх уніфікацію на стадіях планування і виконання. Виходячи з реалізації принципів системного підходу щодо комплексного врахування особливостей функціонування матеріальної, енергетичної та інформаційної складових об’єктів, а також з урахуванням людського фактору як складової ефективної експлуатації цих об’єктів, для кожного з проектів програми запропоновано їх класифікацію за видами безпеки. Така класифікація включає основні підпроекти «Фізична безпека», «Енергетична безпека», «Інформаційна безпека» та «Кадрова безпека» й утворює другий класифікаційний рівень. Третій кваліфікаційний рівень, виходячи з принципів системного підходу, охоплює типові роботи менеджера проекту по встановленню властивостей об’єктів захисту та характеру загроз, а також типові роботи з вибору необхідних технологій захисту і практик їх успішного створення. Запропоновані кваліфікаційні рівні сформовано у вигляді множин, відповідно, базових проектів, основних підпроектів і типових робіт менеджера проекту. Отримані множини утворюють генеральну множину робіт програми проектів захисту об’єктів морської критичної інфраструктури. Первинне формулювання робіт генеральної множини створює базу даних шаблонів робіт для однотипних проектів, а виконані типові роботи, основні підпроекти та базові проекти утворюють та постійно доповнюють базу даних артефактних проектів захисту об’єктів морської критичної інфраструктури. Генеральна множина базових проектів, основних підпроектів і типових робіт програми проектів захисту об’єктів морської критичної інфраструктури утворює організаційну основу для ефективної роботи менеджерів проектів безпеки таких об’єктів. Її застосування у практиці управління проектами забезпечить скорочення витрат часу на планування проектів за рахунок використання шаблонів та артефактних проектів, які мають накопичуватись у результаті проектної діяльності команди менеджерів у відповідних базах даних.
Завантаження
Посилання
Інформація про водний транспорт України. Міністерство інфраструктури України. 2019. URL: h-ttps://mtu.gov.ua/content/informaciya-pro-vodniy-transport-ukraini.html. (дата звернення 02.12.2019).
Транспорт України. Міжнародні транспортні коридори на території України. 2017. URL: https://mozok.click/182-transport-ukrayini-mzhnarodn-transportn-koridori-na-teritoryi-ukrayini.html. (дата звернення 02.12.2019)
Перелік об'єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави: Постанова Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 №83. URL: http://www. spfu.gov.ua/userfiles/files/postanova83.pdf. (дата звернення 02.12.2019).
Концепція створення державної системи захисту критичної інфраструктури. Схвалено розпо-рядженням Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2017 р. № 1009-р. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/1009-2017-%D1%80. (дата звернення 02.12.2019).
Council Directive 2008/114/EC “On the identification and designation of European critical infrastruc-tures and the assessment of the need to improve their protection”. 2008. URL: http://eur-lex.europa.eu/.
Critical Infrastructure Warning Information Network – CIWIN. 2008. URL: http://ccpic.mai. g-ov.ro/ciwin_en.html.
Про затвердження Типового положення про службу морської безпеки порту: Наказ Мінінфраст-руктури України від 25 серпня 2011 р., № 339. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1233-11. (дата звернення 02.12.2019).
Бірюков Д.С. Захист критичної інфраструктури в Україні: від наукового осмислення до розробки засад політики. Науково-інформаційний вісник Академії національної безпеки. 2015. 3–4 (7–8). С. 155–170.
Blintsov O., Maidaniuk P. Development of informationally-protected System of Marine Water Area Monitoring. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2017. №6/9(90). P. 10–16. DOI: 10.15587/1729-4061.2017.1188514.
The UK National Strategy for Maritime Security. 2014. 53 p. URL: https://assets. publishi.-g.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/322813/20140623-40221_ national-maritime-strat-Cm_8829_accessible.pdf.
The National Strategy for Maritime Security. 2005. URL: https://georgewbush-whitehouse. archives.gov/homeland/maritime-security.html. (дата звернення 02.12.2019).
National strategy for the security of maritime areas. 2015. 58 p. URL: https://www.gouvernement. fr/sites/default/files/contenu/piece-jointe/2016/01/strategie_nationale_de_surete_des_espaces_maritimes_ en_national_strategy_for_the_security_of_maritime_areas.pdf.
Maritime Security Transit Corridor (MSTC). URL: https://combinedmaritimeforces.com/maritime-security-transit-corridor-mstc/. (дата звернення 02.12.2019).
Thean Potgieter. Maritime security in the Indian Ocean: strategic setting and features. Institute for S-ecurity Studies, 2012. №236. 21 P. URL: https://www.africaportal.org/publications/maritime-security-in-the-indian-ocean-strategic-setting-and-features/.
Зелена книга з питань захисту критичної інфраструктури в Україні (друга версія проекту доку-мента). Національний інститут стратегічних досліджень. 2014. 31 с. URL: http://old2.niss. g-ov.ua/public/File/2014_table/1125_zelknuga.pdf.
Joseph Devine. Project Management - A Systemic Approach. 2008. URL: http://pdf2.hegoa. efaber.net/entry/content/966/Project_Management_-_A_Systemic_Approach.pdf.
Blintsov V., Hrytsaienko M. Improvement of the management of material and technical resources of water cleaning projects from explosive objects. Technology Audit and Production Reserves. 2016. № 6/2(32). Р. 51–56. URL: http://journals.uran.ua/tarp/article/view/86810/83010.
Dan Secrieru, Gheorghe Oaie, Vlad Radulescu, Cristina Voicaru. The Black Sea Security System – A New Early Warning and Environmental Monitoring System. 2015. URL: https://www. springerprofes-sional.de/en/the-black-sea-security-system-a-new-early-warning-and-environmen/2276828.
Бушуєв С.Д., Гогунський В.Д., Кошкін К.В. Напрями дисертаційних наукових досліджень зі спе-ціальності «Управління проектами та програмами». Управління розвитком складних систем. 2012. 12. С. 5–7. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Urss_2012_12_3.