Порівняння синусоїдального та евольвентного прямозубих зачеплень за якісними показниками

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15276/opu.1.57.2019.06

Ключові слова:

прямозуба передача, опукло-ввігнутий контакт, синусоїдальне зачеплення, показники працездатності

Анотація

Стаття присвячена актуальному завданню створення зачеплень, які є альтернативними до евольвентного (традиційного), та можуть бути застосовані в силових приводах машин. Найпоширенішою вимогою до альтернативних видів зачеплень є більша у порівнянні з традиційним навантажувальна здатність та довговічність. Для забезпечення зазначеної вимоги може бути використано синусоїдальне зачеплення. Метою даної роботи є встановлення його переваг у порівнянні з традиційною передачею. Для досягнення мети було виконано теоретичне дослідження якісних показників працездатності, які відносяться до трьох рівнів – одиничні, комплексні та інтегральний. Для зубчастих зачеплень якісними показниками є швидкість ковзання, швидкість руху точок контакту у напрямку, нормальному до контактної лінії, відносні ковзання та приведена кривизна. Ці показники відносяться до групи геометро-кінематичних, оскільки залежать від геометрії зубців та кінематики передачі. Їх віднесено до одиничних та вони входять до складу комплексних показників, до яких зазвичай відносять контактну міцність активних поверхонь зубців, стійкість проти заїдання, зносостійкість, товщина масляного шару та питома робота сил тертя. Комплексні показники разом з геометро-кінематичними визначають втрати у зачепленні. Цей показник за своєю суттю є мірою ефективності зачеплення, а за алгоритмом його визначення – інтегральним показником. Встановлено, що у крайніх точках поля зачеплення синусоїдальні передачі мають щонайменше у 10,14 рази більший показник контактної міцності; у 10,13 рази менший показник заїдання; у 21,58 рази менший показник зносу поверхонь зубців шестірні; у 36,81 рази менший показник зносу поверхонь зубців колеса; у 6,57 рази більший показник товщини мастильної плівки; у 8,3 рази меншу питому роботу сил тертя на поверхні зубців шестірні; у 14,16 рази меншу питому роботу сил тертя на поверхні зубців колеса. Втрати у зачепленні синусоїдальної передачі у 2,13 рази менші. Таким чином підтверджено припущення розробника синусоїдального зачеплення Е. Вільдгабера (Ernest Wildhaber) про підвищену навантажувальну здатність, а також попередні результати, отримані першим дослідником цього зачеплення Ю.В. Анікіним. Результати роботи можуть бути використані для подальших експериментальних досліджень, зокрема для вибору рівнів навантаження редукторів при випробуваннях.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Павло Миколайович Tkach, E.O. Paton Electric Welding Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine

PhD, Assoc. Prof.,

Павло Леонідович Носко, National Aviation University

DSc, Prof.,

Олександр Васильович Башта, National Aviation University

PhD, Assoc. Prof.,

Юрій Олександрович Цибрій, National Aviation University

PhD,

Ольга Олександрівна Ревякіна, Taras Shevchenko Lugans'k National University

PhD, Assoc. Prof.,

Григорій Олексійович Бойко, Volodymyr Dahl East Ukrainian National University

PhD, Assoc. Prof.

Посилання

Попов А.П., Кипреев Ю.Н. Повышение нагрузочной способности зубчатых передач по контакт-ным напряжениям. Вестник Нац. техн. ун-та «ХПИ» : сб. науч. тр. Темат. вып.: Проблемы ме-ханического привода. 2009. № 20. С. 108–117.

Бабичев Д.Т., Смовж А.И., Кривошея А.В. Синтез современных цилиндрических прямозубых эвольвентных передач в курсе «Прикладная механика». Збірник наукових праць «Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Проблеми механічного приводу. 2015. № 35. С. 10–19.

Amani A., Spitas C., Spitas V. Generalized non-dimensional multi-parametric involute spur gear design model considering manufacturability and geometrical compatibility. Mechanism and Machine Theory. 2017. № 109. P. 250–277.

Грицай І.Є., Вільшанецький В. І. Удосконалення технології виготовлення зубчастих коліс на ос-нові нового методу зубонарізання. Вісник Нац. техн. ун-ту «ХПІ»: зб. наук. пр. Темат. вип.: Проблеми механічного приводу. 2011. № 28. С. 44–52.

Експериментальне дослідження контурної обробки циліндричних зубчастих коліс дисковим ін-струментом / С. І. Пастернак та ін. Вісник Нац. техн. ун-ту «ХПІ»: зб. наук. пр. Темат. вип.: Проблеми механічного приводу. 2010. № 26. С. 94–101.

Формирование конических зубьев с циклическим продольным профилем на универсальных мно-гокоординатных станках с ЧПУ / В. Н. Стрельников и др. Вестник Нац. техн. ун-та «ХПИ»: сб. науч. тр. Темат. вып.: Проблемы механического привода. 2009. № 20. С. 163–171.

Tököly P., Gajdoš M., Bošanský M. Effect of tooth shape to size of contact stress noninvolute gearing. Вестник Нац. техн. ун-та «ХПИ»: сб. науч. тр. Темат. вып.: Проблемы механического привода. 2009. № 19. С. 10–20.

Kopilakova B., Bosansky M., Petrak L. Comparison HRC and C-C gearing for damage to pitting. Bulle-tin of National Technical University “KhPI”: coll. of sci. papers. Ser.: Problem of mechanical drive. 2016. № 23 (1195). P. 77–81.

Павлов А.И., Павлов В.А., Протасов Р.В. Определение характеристик в зацеплении зубчатых ко-лес, нарезаемых методом обката. Вестник Нац. техн. ун-та «ХПИ»: сб. науч. тр. Темат. вып.: Проблемы механического привода. 2009. № 19. С. 111–117.

Носко П.Л., Павлов А.И., Вербицкий В.И. Геометрический метод создания зубчатых зацеплений. Вестник Нац. техн. ун-та «ХПИ»: сб. науч. тр. Темат. вып.: Проблемы механического привода. 2012. № 35. С. 113–116.

Скляр Ю.А. Геометрокинематические критерии прямозубых конхоидальных передач со смеще-нием исходного контура. Вестник Нац. техн. ун-та «ХПИ»: сб. науч. тр. Темат. вып.: Пробле-мы механического привода. 2010. № 27. С. 162–166.

Основи синтезу вихідного контуру циліндричних зубчастих передач із підвищеною зносо-стійкістю зубців коліс / В. П. Шишов и др. Вестник Нац. техн. ун-та «ХПИ»: сб. науч. тр. Те-мат. вып.: Проблемы механического привода. 2009. № 20. С. 171–176.

Якісні показники працездатності синусоїдальних циліндричних прямозубих передач / П. М. Ткач та ін. Вісник Нац. техн. ун-ту «ХПІ»: зб. наук. пр. Сер.: Проблеми механічного приводу. 2017. № 25 (1247). С. 135–139.

Blok H. Measurements of temperature flashes on gear teeth under extreme pressure conditions. Proc. Gen. Disc. Lubricating. 1937. Vol. 11, P. 14–20.

Кудрявцев В.Н., Державец Ю.А., Глухарев Е.Г. Конструкции и расчет зубчатых редукторов. Л.: Машиностроение, 1971. 328 с.

Трение, изнашивание и смазка. Справочник. В 2-х кн. / Под ред. И.В. Крагельского и В.В. Алисина. М. : Машиностроение, 1978. 400 с.

Коднир Д.С. Контактная гидродинамика смазки деталей машин. М.: Машиностроение, 1976. 303 с.

Ткач П.М. Виробна поверхня та верстатне зачеплення циліндричних прямозубих синусоїдальних передач. Вісник НТУУ «КПІ». Серія: Машинобудування. 2014. № 1(70). С. 112 – 121.

Ткач П.М. Попередня оцінка згинальної міцності прямого зуба з синусоїдальним профілем. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. 2014. № 4(211), Ч. 1. С. 236 – 241.

Аникин Ю.В. Синусоидальное зацепление: основы геометро-кинематической теории. Воронеж: Изд-во Воронежского ун-та, 1975. 63 с.

Геометрокинематические критерии работоспособности цилиндрических квазиэвольвентных пе-редач с арочными и корсетными зубьями / В. П. Шишов и др. Вісник Східноукр. нац. ун-ту ім. В. Даля. 2003. № 12 (70). С. 52–55.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-25

Як цитувати

[1]
Tkach, P., Nosko, P., Bashta, O., Tsybrii, Y., Revyakina, O. і Boyko, G. 2019. Порівняння синусоїдального та евольвентного прямозубих зачеплень за якісними показниками. Праці Одеського політехнічного університету. 1, 1(57) (Квіт 2019), 41–51. DOI:https://doi.org/10.15276/opu.1.57.2019.06.