Експериментальні дослідження силової хвильової прецесійної передачі з тілами кочення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15276/opu.1.60.2020.02

Ключові слова:

хвильова передача, періодична доріжка кочення, тіло кочення, кут нутації, ковзання, оптимізація, прецесія

Анотація

Підвищення якості та надійності машин і механізмів при одночасному зменшенні їх масових та габаритних параметрів і підвищення економічності є основним завданням сучасного машинобудування. Відомо, що хвильові передачі з тілами кочення є найбільш економічним різновидом хвильових передач за масовими та габаритними параметрами і ККД. Це досягається заміною хвильового  зубчастого  зачеплення  кульовим,  яке  практично виключає  тертя ковзання і підвищує  ККД  (за рахунок  виключення втрат в хвильовому зубчастому зачепленні і генераторі хвиль) і надійність передачі (за рахунок виключення гнучких ланок). Метою виконаної  роботи  було  проведення  експериментальних  досліджень  нового  дослідницько-промислового  зразка  хвильової прецесійної  передачі  з  тілами  кочення  з  метою  підтвердження  актуальності  виконаних  теоретичних  досліджень  і  практичного відпрацювання  рекомендацій  щодо  раціонального  конструювання  нових  хвильових  прецесійних  передач  з  тілами  кочення.  На підставі  розроблених  рекомендацій  по  створенню  хвильової  прецесійної  передачі  з  тілами  кочення  був  спроектований  і виготовлений  механізм  з  оптимізованими  конструктивними  і  технологічними  параметрами,  який  успішно  пройшов  стендові випробування, в процесі яких була підтверджена працездатність механізму, визначені його ККД, температурні, вібраційні і шумові характеристики,  а  також  виконані  випробування  на  довговічність.  Використання розробленої  конструкції  хвильової прецесійної передачі з тілами кочення дозволяє: до 2,7 рази знизити матеріаломісткість передавальних механізмів в порівнянні з традиційними зубчастими передачами; забезпечити більш надійну працездатність в порівнянні з хвильовими зубчастими передачами за рахунок виключення гнучкого ланки; забезпечити підвищення навантажувальної здатності механізму до 30 % в порівнянні з існуючими хвильовими передачами з тілами кочення. На підставі результатів експериментальних досліджень хвильової прецесійної передачі з тілами  кочення  отримали  подальший  розвиток  основи  міцністного  розрахунку  з  оптимізацією  конструктивних  параметрів за критеріями мінімальних контактних напружень і рівномірності руху тіл кочення вздовж періодичних доріжок кочення. Проведені експериментальні  дослідження  розробленого  механізму  підтвердили  правомірність  використання  розроблених  рекомендацій  по конструюванню  і  технології  виготовлення  при  створенні  серійних  аналогічних  приводів  з  високими  техніко-економічними показниками. 

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Маргулис М. В. Пути совершенствования приводов машин различного назначения. Вестник Приазовского гос. техн. ун-та. Серия: Техн. науки. 2000. Вып.10. С. 133–138.

Янгулов В. С. Волновые передачи с промежуточными телами (состояние, результаты и задачи). Известия Томского политехнического университета. 2007. Т. 311. № 2. С. 14–18.

Бубенчиков А. М., Щербаков Н. Р. Математическое моделирование работы эксцентриковой передачи с промежуточными телами качения и самоторможением. Доклады ТУСУРа. 2009. № 1 (19). Часть 1. С. 65–71.

Черемнов А. В., Ан И-Кан, Ивкина О. П. Синтез пространственной передачи с промежуточными телами качения с улучшенным качественными характеристиками. Известия Томского политех- нического университета. 2012. Т. 321. № 2. С. 26–30.

Ефременков Е. А. Разработка и проектирование передач с промежуточными телами качения но- вого вида. Известия Томского политехнического университета. 2005. Т. 308. № 1. С. 131–135.

Янгулов В. С. Силовой расчёт волновых передач с промежуточными телами качения с адаптивным генератором. Известия Томского политехнического университета. 2008. Т. 312. № 2. С. 28–31.

Янгулов В. С. Кинематическая погрешность волновой передачи с промежуточными телами ка- чения. Известия Томского политехнического университета. 2009. Т. 314. № 2. С. 49–54.

Янгулов В. С. Геометрические и конструктивные соотношения в волновых передачах с промежуточными телами качения. Известия Томского политехнического университета. 2008. Т. 312. № 2. С. 24–27.

Янгулов В. С., Беляев А. Е. Элементы расчета жесткости волновой передачи с промежуточными телами качения. Известия Томского политехнического университета. 2008. Т. 313. № 3. С. 69–73.

Беляев А. Е., Ан И – Кан, Гурин В. В. Механические передачи с промежуточными телами: методические. рекомендации / под общ. ред. А. Е. Беляева. Томск : ТПИ им. С. М. Кирова, 1984. 163 с.

Игнатищев Р. М. Синусошариковые редукторы. Минск : Высшая школа, 1983. 107 с.

Бостан И. А. Зацепление для прецессионных передач. Кишинев : Штиинца, 1988. 132 с.

Передаточный механизм: пат. 92297 Украина. № a200913223; заявл. 18.12.2009; опубл. 11.10.2010, Бюл.№ 19. 3 с.

Маргулис М. В., Гордиенко Я. О. Разработка оптимизированной методики расчета волновых пре- цессионных передач с телами качения. Збір-ник наукових праць Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Проблеми механічного приводу. – 2016. № 23 (1195). С. 92–96.

Маргулис М. В., Гордиенко Я. О. Разработка прогрессивной высокоэкономичной технологии из- готовления волновых прецессионных передач с телами качения. Збірник наукових праць Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Мишинознавство та САПР. 2018. Вип. 25. С.93–97.

Передаточный механизм: пат. 109707 Украина: МПК7 F16H 1/02, F16H 25/06, F16C 3/04, F16C 3/18, F16H 1/28. № a201313359; заявл. 18.11.2013; опубл. 25.09.2015, Бюл. № 18. 6 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-01-27

Як цитувати

[1]
Margulies, M. і Gordienko, Y. 2020. Експериментальні дослідження силової хвильової прецесійної передачі з тілами кочення. Праці Одеського політехнічного університету. 1(60) (Січ 2020), 14–20. DOI:https://doi.org/10.15276/opu.1.60.2020.02.