Дослідження впливу структурних неоднорідностей на міцність зварних з’єднань функціонально-градієнтних матеріалів
DOI:
https://doi.org/10.15276/opu.1.60.2020.03Ключові слова:
міцність зварного з’єднання, дефектність, математична модель, коефіцієнт інтенсивності напружень, адекватністьАнотація
Розглядається вплив дефектів на механічні властивості з’єднань функціонально-градієнтних матеріалів, який залежить від їх форми, умов експлуатації, та характеру навантаження. Наявність дефектів у зварних з’єднаннях суттєво знижують робочу здатність конструкцій, а при певних умовах можуть привести до їх руйнування. Проблема міцності конструкцій, які мають зварні з’єднання пов’язана з встановленням локальних концентраторів напружень біля дефектів типу тріщин, в яких напруження значно перевищують середні значення. Для визначення міцності зварних з’єднань і встановлення вимог які пред’являються до їх якості побудована математична модель, яка дозволяє досліджувати вплив найбільш вірогідних дефектів на міцність з’єднань. Врахування дефектності, що мають місце у зварювальних з’єднаннях на несучу здатність конструкцій можна реалізувати основним критерієм локального руйнування К1с та дією експлуатаційних навантажень. По знайденому із моделі значенню коефіцієнта інтенсивності напружень та величині теплового потоку, що діє на конструкцію і завдяки якому у з’єднанні формуються напруження, можна визначити граничні значення розміру дефекту, при якому цей дефект залишиться у стані рівноваги без формування із нього магістральної тріщини. Адекватність одержаних теоретичним шляхом результатів досліджень перевірялась на міцності зварних з’єднань алюмінієвих сплавів з урахуванням наявності в них гарячих тріщин. Деформаційне зміцнення зварних з’єднань, яке відбувається у високоміцних складних легованих алюмінієвих сплавів сприяє пониженню їх міцності в зв’язку з появою у них інтерметалідних фаз, а також не проварів.
Завантаження
Посилання
Промышленные алюминиевые сплавы: Справочник / С.Г. Алиева и др. ; под редак. Белов А.Ф. и др. М. : Металлургия, 1984. 528 с.
Рабкин Д.М., Игнатьев В.Г., Довбищенко И.В. Состояние и перспективы применения алюминиевых сплавов в сварных конструкциях. Киев : Наук. думка, 1975. 48 с.
Колобнев Н.И., Фридляндер И.Н. Алюминий-литиевые сплавы – новый этап снижения массы летательных аппаратов. Авиационные материалы на рубеже ХХ–ХХI веков. 1994. С. 89–92.
Алюминий и его сплавы в современных сварных конструкциях / Ищенко А.Я., Лабур Т.М., Бер- надский В.Н., Маковецкая О.К. Киев : Екотехнологія, 2006. 112 с.
Овчинников В.В., Дриц А.М., Крымова Т.В. Технологические особенности производства сварных конструкций летательных аппаратов из алюминиево-литиевого сплава 1460. Сварочное про- изводство. 1997. № 12. С. 26–29.
Dawes C.J. An introduction to friction stir welding and its development. Welding & Metal Fabrication. 1995. № 1. P. 13–16.
Покляцкий А.Г., Ищенко А.Я., Яворская М.Р. Прочность сварных соединений алюминиевых сплавов при сварке трением с перемешиванием. Проблеми ресурсу і безпеки експлуатації кон- струкцій, споруд та машин / За ред. Б. Є. Патона. Київ : ІЕЗ ім. Є.О. Патона, 2006. С. 365–367.
Kallee S., Nicholas D. Causing a stir in the future. Welding and Joining. 1998. № 2. P. 18–21.
Ищенко А.Я., Подъельников С.В., Покляцкий А.Г. Сварка трением с перемешиванием алюминиевых сплавов (Обзор). Автоматическая сварка. 2007. № 11. С. 32–38.
Kunitsyn M.V., Usov A.V. Tribocorrosion research of NI-Al2O3/TIO2 composite materials obtained by the method of electrochemical deposition. Сучасні техноглогії в машинобудуванні. 2017. № 12. P. 61–70.
Морозов Н.Ф. Математические вопросы теории трещин. Москва : Наука. 1984. 256 с.
Попов Г.Я. Избранные труды. Том 1, 2. Одесса : Издат.-полиграф. дом ВМВ, 2007. 896 с.
Екобори Т. Научные основы прочности и разрушения материалов. Пер. с яп. Киев .: Наукова думка, 1978. 352 с.
Попов Г.Я. Концентрация упругих напряжений возле штампов, разрезов, тонких включений и подкреплений. Москва : Наука, 1982. 344 с.
Усов А.В. Математическое моделирование процессов контроля покрытия элементов конструкций на базе СИУ. Проблемы машиностроения. 2010. Т. 13, №1. С. 98–109.
Моделирование систем: монография / Оборский Г.А., Дащенко А.Ф., Усов А.В., Дмитришин Д.В. Одесса : Астропринт, 2013. 664 с.
Введение в методы оптимизации и теорию технических систем / Усов А.В., Оборский Г.А., Морозов Ю.А., Дубров К.А. Одесса : Астропринт, 2005. 496 с.
Райс Дж. Математические методы в механике разрушения. Разрушение. Москва : Мир, 1975. Т. 2. С. 204–335.
Черепанов Г.П. Механика хрупкого разрушения. Москва : Наука, 1974. 640 с.
Витвицкий П.М., Попина С.Ю. Прочность и критерии хрупкого разрушения стохастически дефектных тел. Киев : Наук. Думка, 1980. 187 с.
Саврук М.П., Осив П.Н., Прокопчук И.В. Численный анализ в плоских задачах теории трещин. Киев : Наукова думка, 1989. 248 с.