Functioning principles of the internal quality assurance system of educational services
DOI:
https://doi.org/10.15276/opu.3.50.2016.12Keywords:
quality of educational services, international standards, student centered model, policy and mission in quality fieldAbstract
With ever increasing demands of a labor market for specialists the important role played revision of approaches to quality of education. In accordance with the European standards and guidelines on quality of higher education (ESG) a new paradigm of higher education is student centered approach to learning, teaching and assessment of results. Aim: The aim of research is to determine the principles of the internal system of quality assurance of educational services in higher education institutions. Materials and Methods: Each educational institution according to the context of its activity has to independently manage the principles of operation, their justification and degrees of importance. The authors proposed and described the cycle model of strategic management of universities in order to achieve sustainable development. Results: In this paper the authors presented the proposals on policy, mission and objectives of the higher education institution in the field of quality in order to implement student centered teaching. It is shown that the definition of the principles of the internal system of quality assurance operation of educational services in higher education institutions is a strategically important decision that will improve their work and allow them to initiate and manage sustainable development.
Downloads
References
Мониторинг, измерение и оценка качества профессиональной подготовки специалистов / В.П. Гугнин, А.М. Голобородько, Л.М. Перпери, Е.Н. Глушкова // Шляхи реалізації кредитно-модульної системи організації навчального процесу і тестових форм контролю знань студентів: матеріали наук.-метод. семінару. — Вип. 9. — Одеса: Наука і техніка, 2014. — С. 14—17.
Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). — К.: ТОВ «ЦС», 2015. — 32 c.
Розвиток системи забезпечення якості вищої освіти в Україні: інформаційно-аналітичний огляд / Укладачі: Добко Т., Золотарьова І., Калашнікова С., Ковтунець В., Курбатов С., Линьова І., Луговий В., Прохор І., Рашкевич Ю., Сікорська І., Таланова Ж., Фініков Т., Шаров С.; за заг. ред. С. Калашнікової та В. Лугового. — К.: ДП «НВЦ «Пріоритети», 2015. — 84 с.
Управління якістю освіти у вищих навчальних закладах: у 2 ч. Ч. 1: Теоретичні засади формування систем управління якістю надання освітніх послуг / за заг. ред. чл.-кор. НАН України В.С. Загорського. — Львів: ЛРІДУ НАДУ, 2011. — 136 с.
Побудова систем управління якістю вищих навчальних закладів / Л.М. Віткін, С.М. Лаптєв, Т.В. Фініков, С.М. Піддубна. — Київ: Таксон, 2009. — 564 с.