Optimal control of the vessel motion process at the broadside slip

Authors

  • A.A. Omelchuk Kherson National Technical University
  • G.V. Rudakova Kherson National Technical University
  • O.V. Polivoda Kherson National Technical University

DOI:

https://doi.org/10.15276/opu.3.47.2015.11

Keywords:

vessel-lifting complex, optimal control, state space, mathematical model, adaptive control systems

Abstract

The main purpose during the mechanized launching or lifting of a vessel using broadside slip is the uniform velocity motion providing of the object (vessel with launching trolleys) and the guaranteed prevention of emergencies. Aim: The aim of this work is the formulation and optimal control solution of a slip type vessel-lifting complex for providing the uniform velocity, coordinated, gradual relocation of the large vessels. Materials and Methods: The paper studies the matters of real-time control optimization of vessel-lifting complex during launching or lifting the vessel. Results: It is proposed to control the relocation of large object by funicular forces matching of the steel wire ropes of different motorized drives with account of current situation. The model in state space is obtained. This model describes the vessel relocation during the launching/lifting process. The optimal control solution of motorized multidrive system with goal functional is formulated. This solution allows minimizing the divergence of movement parameter values from given ones. It is substantiated the advisability of the use of adaptive control methods with observer to provide the corresponding reliability of vessel-lifting complex functioning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

G.V. Rudakova, Kherson National Technical University

DEng, Assoc.Prof.

O.V. Polivoda, Kherson National Technical University

PhD

References

Rawson, K.J. Basic ship theory / K.J. Rawson, E.C. Tupper. — 5th Ed. — Oxford: Butterworth-Heinemann, 2005. — 727 p.

Омельчук, А.А. Проблеми узгодженого керування складною електромеханічною системою / А.А. Омельчук, Ю.О. Лебеденко, Г.В. Рудакова // Наукові праці Національного університету харчових технологій. — 2013. — № 49. — С. 19—23.

Омельчук, А.А. Математическая модель электропривода слиповой тележки / А.А. Омельчук, А.В. Рудакова Ю.А. Лебеденко // Вестник ХНТУ. — 2014. — № 3(50). — С. 390—394.

Омельчук, А.А. Стратегия согласованного управления многоприводной системой спуска и подъема судна / А.А. Омельчук, А.В. Рудакова // Автоматика–2014: Матеріали 21-ї Міжнародної конференції з автоматичного управління, 23-27 вересня 2014 р., Київ. — К.: Вид-во НТУУ «КПІ», 2014. — С. 248—249.

Омельчук, А.А. Моделирование пространственных параметров процесса спуска судна на воду с помощью слипа / А.А. Омельчук, А.В. Рудакова // Системні технології. — 2015. — № 4(99). — С. 31—39.

Ким, Д.П. Теория автоматического управления. Т. 2. Многомерные, нелинейные, оптимальные системы / Д.П. Ким. — М.: Физматлит, 2004. — 464 с.

Киричков, В.Н. Идентификация объектов систем управления технологическими процессами / В.Н. Киричков; под ред. А.А. Краснопрошина. — К.: Вища школа, 1990. — 264 с.

Downloads

Published

2015-11-16

How to Cite

[1]
Omelchuk, A., Rudakova, G. and Polivoda, O. 2015. Optimal control of the vessel motion process at the broadside slip. Proceedings of Odessa Polytechnic University. 3(47) (Nov. 2015), 73–82. DOI:https://doi.org/10.15276/opu.3.47.2015.11.

Issue

Section

Computer and information networks and systems. Manufacturing automation