The influence of wearout clutch facings on operating speed electro-pneumatic clutch actuator
DOI:
https://doi.org/10.15276/opu.1.43.2014.08Keywords:
actuator, operating speed, clutch, clutch facingsAbstract
The paper is dedicated to the study of essential characteristics of electro-pneumatic clutch actuator during operation. Since the control of a clutch actuator must ensure the sustainability of all transmission service life, it is actual to determine the effect of wear clutch facings on operating speed electro-pneumatic actuator. Clutch actuator control must ensure the sustainability of all transmission service life. Determination of the effect of wear clutch facings on operating speed electro-pneumatic actuator was purposed for the study. To research the elements of electro-pneumatic clutch an experimental stand is developed. Experimental studies show that with increasing of wear clutch facings marked the speed increases up to 15 %. With pressure decreasing clutch reaction time increases , vice versa with pressure increasing on clutch reaction time decreases, regardless of state of clutch friction. Results of the study can be used in development of booster of pneumatic clutch actuator.
Downloads
References
Захарик, Ю.М. Исполнительные механизмы сцепления с электронным управлением [Текст] / Ю.М. Захарик // Автомобильная промышленность. - 2003. - № 9. — С. 28 - 30.
Захарик, Ю.М. Шаговые двигатели и системы управления сцеплениями автомобилей [Текст] / Ю.М. Захарик // Грузовик. - 2005. - № 8. - С. - 34.
Техническое обслуживание и ремонт легкового автомобиля [Текст]: монография / сост. А.А. Ханников. - Минск: Современная школа, 2007. - 383 с.
Микнас, В. Автомобильные сцепления, трансмиссии, приводы [Текст]: пер. с нем. / В. Микнас, Р. Попиоль, А. Шпренгер. - М.: За рулем, 2012. - 351 с.
Гируцкий, О.И. Электронные системы управления агрегатами автомобиля [Текст]: монография / О.И. Гируцкий, Ю. К. Есеновский-Лашков, Д.Г. Поляк. - М.: Трансп., 2000. - 213 с