Performance characteristics of the lever-van shock absorber with the hinge-lever control mechanism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15276/opu.3.62.2020.05

Keywords:

lever-paddle shock absorber, torsion bar suspension, control mechanism, working diagrams, performance characteristics

Abstract

The article presents a fundamentally new example of a passive lever-blade shock absorber with an articulated lever mechanism for controlling its operating characteristic, the use of which is effective as part of the torsion bar suspension of a tracked vehicle. The efficiency of the presented device is significantly increased by scientifically substantiated expansion of its mechanical structure with an additional controlling mechanical structure in the form of a pivot-lever mechanism. The developed structural scheme and the corresponding generalized mathematical model of the proposed device are presented. Based on the developed generalized mathematical model, analytical studies have been carried out, on the basis of which mathematical expressions have been obtained that describe the functional interaction between the constituent elements of the proposed lever-blade damper and their influence on the type of working characteristics that is realized in this case. A comparative analysis of the obtained performance with the performance that can be implemented using existing lever-blade shock absorbers is carried out. It was found that the proposed device is able to realize working characteristics that cannot be realized using known samples of passive lever-blade and lever-piston shock absorbers. The basic geometric parameters of both the main mechanical structure of the proposed device and the additional mechanical control structure, the variation of which allows reproducing the target (needed under certain conditions) working characteristics, are highlighted and substantiated. The directions and prospects of further research are given, which make it possible to increase the efficiency of the lever-paddle shock absorber with the articulated-lever control mechanism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Дущенко В.В., Агапов О.Н. Особливості розрахунку торсіонної підвіски транспортних засобів. Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Автомобіле- та тракторобудування. 2014. № 10 (1053). С. 111–120.

Дущенко В.В. Питання удосконалення методології аналізу та синтезу систем підресорювання військових гусеничних і колісних машин. Військово-технічний збірник. 2012. № 1. С. 26–32

Анісімов В.Ф., Зегер М.С. Удосконалення гідросистеми ходової частини гусеничних тракторів. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2011. № 1. С. 129–134.

Дмитриев А.А., Чобиток В.А., Тельминов А.В. Теория и расчёт нелинейных систем подрессори-вания гусеничных машин. М. : Машиностроение, 2006. 208 с.

Котиев Г.О., Смирнов А.А., Шилкин В.П. Исследование рабочих процессов в пневмогидравли-ческих устройствах систем подрессоривания гусеничных машин. М. : Изд-во МГТУ им. Н.Э. Ба-умана, 2001. 80 с.

Острецов А.В., Устименко А.С. Оценка эффективности работы амортизаторов на автомобиле. Грузовик &. 2012. № 11.

Елисеев С.В., Ковыршин С.В., Паршута Е.А. Некоторые вопросы теории виброизоляции. Обос-нование структурных подходов. Математическое моделирование, системный анализ. 2013. № 3(89). С. 121–127.

Узунов О.В., Ночніченко І.В., Галецький О.С. Уточнення коефіцієнту витрати для гідравлічних дроселів клапанно-дросельних груп. Вісник НТУУ «КПІ». Серiя машинобудування. 2014. № 3. С. 169–174.

D’Alessandro V., Montelpare S., Ricci R., Zoppia A. Fluid–dynamic analysis of a multi–blade gravity damper. International Journal of Mechanical Sciences. 2018. Vol. 135. P. 14–22.

Michalowski B., Rybak P., Wysocki J. Numerical and experimental tests of suspension elements. AIP Conference Proceedings. 04 march 2019. Vol. 2078.

Сидоренко И. Пассивные виброизолирующие устройства с элементами активных систем: моно-гр. Saarbrücken : LAP LAMBERT Academic Publishing GmbH & Co., 2011. 296 с.

Сидоренко І.І. Теоретичне визначення характеристики гідравличного релаксаційного амортиза-тора з розширеною механічною структурою. Вибрации в технике и технологиях. 2014. № 3(75). С. 94–101.

Сидоренко І.І., Робу С.І., Волков В.П. Робоча діаграма і характеристика гідравлічного релакса-ційного амортизатора з розширеною механічною структурою. Автомобильный транспорт. 2014. Вып. 35. С. 60–67.

Sydorenk I.I., Zhang Yi Heng. (2015). Synthesis of lever-blade dampers with enhanced mechanical structure. Праці Одеського політехнічного університету. 2015. 1 (45). С. 15–20. DOI: 10.15276/opu.1.45.2015.04.

Downloads

Published

2020-12-03

How to Cite

[1]
Sydorenko, I.I., Prokopovich, I., Dmitrieva, S., Korolkova, M. and Kovban, S. 2020. Performance characteristics of the lever-van shock absorber with the hinge-lever control mechanism. Proceedings of Odessa Polytechnic University. 3(62) (Dec. 2020), 39–47. DOI:https://doi.org/10.15276/opu.3.62.2020.05.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2